כמה זמן נמשך התקף חרדה

התקפי חרדה מתרחשים בעוצמה מלחיצה כה חמורה, עד כי הם מתבטאים בתסמינים פיסיים המובילים אנשים לאשפוז, מתוך אמונה שהם חווים התקף לב. התקפי חרדה הם אישיים ולא תמיד ניתן להיעזר בשיטה מדויקת, אך הם נוטים לחלוף בשלבים מסוימים ביותר שכן התסמינים משתנים מאדם לאדם.

snow

ציר הזמן זהה – התסמינים משתנים

התקפי חרדה נוטים לחלוף בציר זמן זהה, אך יש לציין כי התסמינים עצמם משתנים, ומושפעים מעצמת תגובת האדם לחרדה. באופן כללי, התקפי חרדה חולפים במבנה הבא:

טרום התקף. שלב זה ניתן לתיאור כתחושת בהלה או כאילו משהו משתבש. אתה עשוי לחוש כאילו דופק ליבך מואץ או שאתה עשוי להרגיש כאילו משהו משתבש בגופך, אך אינך יודע מה. אלו יכולים להיות תסמינים קטנים הנעלמים בתוך דקות, או שהם עשויים להיבנות ובמקרה כזה הם נוטים להימשך כעשר דקות או מעט יותר.

המונח התקף חרדה מתאר את כל מה שההתקף כולל. החל מטרום ההתקף ועד לאחריו, אך רגע האימה הטהורה בה מגיע התקף החרדה לשיאו נוטה להימשך פחות מדקה, וחלק מהאנשים מוצאים שהשיא מתרחש מיד לפני הירידה. השיא עשוי להיות חמור כמעט כמו תחושת הבהלה שהובילה להתקף, אך מצב זה מתרחש בדרך כלל לאחר עשר דקות. באופן מפתיע ישנם התקפי חרדה המופיעים במהלך השינה אך מדובר במקרים נדירים.

ירידה איטית לאחר התקף החרדה. חלק מהאנשים חווים שלב זה מספר דקות לאחר ההתקף. אחרים סבורים שהתסמינים נמשכים שעות ומותירים אותם סחוטים להפליא. בממוצע, לוקח בערך חצי שעה להתאושש מהתקף חרדה, למרות שהתסמינים עשויים להוביל לעייפות ותשישות במשך שעות.

התשובה הבסיסית היא עשר דקות משלב טרום ההתקף ועד לשיאו. לאחר שהתקף החרדה חולף, אדם עשוי עדיין לחוות דופק לב מואץ, בלבול מהיר חמור, וקושי בריכוז במשך שעות. חלק מהאנשים חווים דיכאון כתוצאה מההתקף, ואחרים מתמקדים בתסמינים הפיסיים עד כדי כך שהם חשים כאילו התקף נוסף עתיד להתרחש. עשר דקות הן זמן ארוך ביותר כשאתה סובל מחרדה מוגברת, והמצב עשוי להרגיש כאילו הוא התרחש במשך שעות.

איך להפסיק התרחשות התקף חרדה או לעצור אותו?

אם אתה סובל מהתקפי חרדה, עצירתם צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלך. קיימות מספר שיטות בהן ניתן לנקוט על מנת לעצור חרדה, וחלקן עשויות אף לקצר את משך הזמן של ההתקף או להפחית את חומרתו. הדוגמאות כוללות:

בקרת הנשימה. רוב התסמינים החמורים ביותר של התקפי חרדה מגיעים מנשימה שאינה סדירה. נשימת יתר היא כשאתה נושם חמצן מהר מדי ונושף פחמן דו חמצני מהר מדי, ולמרבה הצער יש לכך השפעה פרדוקסאלית הגורמת לך לחוש כאילו אינם מקבל מספיק חמצן, מה שגורם לך לנשום עד יותר מהר כתוצאה מכך. זוהי אחת הסיבות לכך שהתסמינים נוטים להחמיר במהלך התקף חרדה. לכן עליך לשלוט בנשימה באמצעות ספירת לפחות 15 שניות עם כל נשימה, נשימה איטית ונשיפה איטית יותר.

הליכה. זהו כלי נוסף המפחית את חומרת התקפי החרדה. טיולים רגליים משפרים את זרימת הדם ומסייעים לך להשיב את רמות דו תחמוצת הפחמן, והליכה משפיעה באופן של הסחת המוח והשגת יתרון המסייע לך להתאושש מהתקפים.

אלו הם מספר כלים מהירים בהם אתה יכול להשתמש כדי לוודא שהתקפי החרדה שלך יהיו חמורים פחות, אך המפתח הוא אף לוודא שאתה ממקד את חרדתך בחיפוש שיטות לרפא אותה לנצח.

 

 

לקריאה נוספת:

מחקרים מראים כי טיפול קבוצתי בחרדה יעיל כמו טיפול תרופתי – כתבה בנושא בעיתון ynet

מהם הגורמים להתקף חרדה - מומחים סבורים שמדובר בשילוב מספר גורמים הכוללים גנים, דיאטה ומתח - מאמר בנושא באתר healthline

הפרעת פאניקה ואגורופוביה – מאמר בנושא באתר האגודה האמריקאית לחרדה ודכאון ADAA