תזונה בריאה יכולה להציל חיים

אין זה סוד שרוב האנשים שינו את המגמות התזונתיות שלהם מאז שנות התשעים, ואכילה בריאה עד אז כללה לחם מחיטה מלאה או עוגיות דלות שומן. אך מאז התרחב הידע התרבותי, ורוב האנשים מודעים לחשיבות חומרים מזינים, נוגדי חמצון, קלוריות, כולסטרול וגורמים רבים אחרים המשפיעים על בחירות המזון. אנשים עוברים לאכילת מוצרי חלב דלי שומן, דיאטות כרוב, טבעונות או אפילו דיאטת פליאו. המגמה כיום היא של רנסנס תזונתי אך לא בטוח שמדובר בבריאות כוללת.

מחקר חדש שפורסם בגיליון נובמבר של כתב העת לענייני בריאות התבונן על האופן בו שינוי הרגלי האכילה, במיוחד בין השנים 1999-2012, השפיע על בריאות מבוגרים בארצות הברית. החוקרים עקבו אחר 33,885 מבוגרים מעל גיל 13, ומצאו כי מדד האכילה הבריאה הכוללת עלה בכמעט עשר נקודות בשנים אלו, ומצאו כי השיפור באיכות התזונתית בתקופת המחקר מנע 1.1 מיליון מקרי מוות בטרם עת.

בנוסף, המחקר מצא כי שיפור זה באיכות התזונה הוביל לנתונים מרשימים של הפחתה בשיעור של 8.6% במחלות לב וכלי דם, הפחתה של 1.3% במחלות סרטן, והפחתה של 12.6 במקרי סוכרת מסוג 2.

השיפורים התזונתיים הם שהובילו להטבות אלו, ומדד האכילה הבריאה, בו השתמשו המדענים למדידת איכות תזונת משתתפי המחקר, התבססו על קריטריונים פרטניים. משרד החקלאות האמריקאי מדווח כי במשך עשרות שנים הרגלי אכילה התבססו על 12 קטגוריות מזון, הכוללים פירות, ירקות, דגנים, קטניות, דגנים מלאים, מוצרי חלב, מזונות הכוללים חלבונים, צמחים, חומצות שומן, דגנים מזוקקים, נתרן וקלוריות ריקות. שבעת הפריטים הראשונים ברשימה מייצגים בחירות בריאות, ואילו שלושת האחרונים מייצגים מזונות אותם יש לאכול במתינות.

בהתחשב במידע זה, הגיוני שאכילת פחות מלח ומשקאות ממותקים, למשל, והחלפתם באגוזים וירקות, תוביל לשיפור הבריאות והפחתת הנטייה למחלות בטווח הארוך. ובעוד שחיובי לראות ששינויים אלו קשורים לדיאטות רבות, עורכי המחקר מציינים כי האיכות התזונתית הכוללת בארצות הברית נותרת בירידה, וכי יש צורך ביוזמות מדיניות להבטחת שיפורים נוספים. התקווה היא כי הדור הבא ימשיך לבצע בחירות אכילה בריאה אם הממשלה תמשיך ביישום תוכניות המלמדות כיצד עושים זאת.

בנוסף כדאי לקרוא על:

תזונה ירוקה – לאכול בריא ולהציל את כדור הארץ

תזונה בריאה מצילת חיים – אך אנשים צריכים להקפיד על ההנחיות